woensdag 26 september 2018

‘Denk maar gewoon: Ik heb het nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan’



Hmmm… de juf met twee staartjes…

De juf had twee staartjes… Wie zou ze zijn? En wat heeft ze bij?

Bijna iedereen herkende in de juf Pippi Langkous… het meisje met de eigenwijze vlechten…
De meeste kinderen kenden haar van op televisie. Sommigen hadden de film gezien.
Sara en Ekam kenden haar niet…

Dus hebben de anderen getracht om een zo volledig mogelijke omschrijving te geven van Pippi. En of ze dat konden... 

“Ze heeft rode haren en ze heeft twee staarten."
”Ze heeft twee verschillende kousen aan.”
“Ze is dapper.”
“Ze durft heel veel.”
“Ze woont alleen met een paard en een aap.”
“Ze heeft twee vrienden.”

Dan heb ik “ze is dapper” in de picture gezet. Zo zijn we begonnen aan een lesje filosoferen met de leerlingen. De nieuwsgierige kinderen kregen te horen wat er op het briefje van Pippi stond… en iedereen kreeg de kans om zijn/haar eigen mening te zeggen... in het begin verliep het wat stroefjes, maar nadien kwamen de kids tot leuke conclusies.



 We trokken zelfs enkele selfies… 





   
Wat Pippi probeerde bij te brengen, is misschien wel één van de meest wijze lessen op 
het gebied van zelfontwikkeling: 
probeer nieuwe dingen en wees niet bang om te falen (fouten te maken). 

Deze uitspraak van mijn jeugdheldin Pippi Langkous ga ik
vanaf nu vaak herhalen in de klas…

om hen aan te moedigen nieuwe dingen gewoon te doen.
Ook al weet je niet zeker of het lukt.

De levenslustige, creatieve en eigenzinnige Pippi spreekt 
echt tot verbeelding en 
is een succes in de bijtjesklas. 
Wat kunnen we veel van Pippi leren…

Vervolgens kregen de leerlingen een verrassing 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten