donderdag 11 oktober 2018

"Bijtjesmethode" van Meichenbaum alias Beertjesmethode

Kinderen leren zelfstandig leren met een stappenplan dat structuur biedt. 


Voor de begeleiding van werkhouding bij de kinderen  baseer ik mij op de zelfinstructiemethode van Meichenbaum, beter gekend als de ‘methode met de vier beertjes’. Ik heb ze aangepast voor de bijtjesklas: omgezet in bijtjes. ; )

Het is een cognitieve methode, dit betekent dat het kind leert om bewust zijn handelingen te sturen.






Uitwerking van de  “stop- doe- en denkmethode” van Meichenbaum. 



Probleemoplossing in 4 fasen. Die fasen zijn:

1. de fase waarin het probleem geanalyseerd
wordt;



2. de fase waarin gezocht wordt naar een
oplossingsstrategie;




In deze fase staat het kind stil bij de oplossingsmethoden, nog voor het daadwerkelijk aan de slag gaat. Als leerkracht richt ik dit denkproces of stuur ik het bij door het kind hardop zijn werkplan te laten formuleren.


3. de fase waarin het vooropgestelde werkplan
uitgevoerd wordt;




Met een logisch gestructureerd werkplan in zijn achterhoofd, kan het kind dit nu stap voor stap gaan uitvoeren. Na een intense begeleiding in de twee vorige fasen, is nu het moment gekomen waarop het kind zelfstandig moet leren werken.

4. de evaluatiefase.




Fase 4 (bijtje 4) heeft eigenlijk een dubbele functie: enerzijds controleert hij, aan de hand van de vraagstelling en het werkplan, of de oplossing correct is, anderzijds is dit ook de beer die gedurende de hele taakuitvoering het kind leidt en stuurt als een ‘monitor’.

Het brengt structuur in het denkproces van je kind.




1 opmerking:

  1. Hallo, wat een leuke platen van Zoem. Kan ik de platen ergens op A4 formaat downloaden? Voor een collega in groep 3, die dit in klein formaat op de tafel gebruikt. Alvast bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen