maandag 1 oktober 2018

Een hulpmiddel tijdens individueel zelfstandig werk

Autonomie en zelfsturing in de bijtjesklas



Dit driehoekje is een hulpmiddel tijdens individueel zelfstandig werk waarbij ik kan zien wie er goed kan doorwerken, wie er met een vraag zit en wie er een probleem heeft. 
De leerlingen draaien hiervoor de juiste kleur naar boven:
-    groen: alles is in orde, ik begrijp alles en ik kan doorwerken;
-    wit = vraagteken: ik heb een probleem/vraag, maar ik kan ondertussen verder werken!
-    rood: ik heb een probleem én ik heb geen ander werk meer;

     Elke leerling heeft dit op de hoek van zijn/haar bankje...

Te beogen doelstellingen (leerlinggedrag):

  • Ik kan zelf bedenken of ik wel of geen uitleg nodig heb. 
  • Ik kan zelf het materiaal pakken wat ik nodig heb voor mijn werk. 
  • Ik kan goed doorwerken.
  • Ik kan uitleggen wat ik moet doen bij mijn taken. 
  • Ik kan precies vertellen HOE ik het ga doen: via de “bijtjes van meichenbaum”
  • Ik kijk heel precies na. (dit doen de leerlingen nu met z’n drieën, later kunnen ze dit individueel)
  • Ik kan uitleggen hoe ik te werk ging.
  • Ik help een andere leerling om het zèlf beter te kunnen! 



Voor de driehoek hebben de leerlingen een bijenhoudertje gemaakt... 










Geen opmerkingen:

Een reactie posten