maandag 22 oktober 2018

Het kindcontact zet leerlingen aan tot zelfevaluatie.

Een realistisch positief zelfbeeld hebben =  kennis hebben over je ‘uniek zijn’.


Dat kinderen een positief realistisch zelfbeeld ontwikkelen is belangrijk voor hun socio-emotioneel welbevinden. Individuele kindercontacten kunnen hiertoe bijdragen.



De bijtjesklas kiest voor een persoonlijke aanpak. Via het kindcontact wil ik de leerling aanzetten tot zelfevaluatie. Het is de bedoeling dat de leerling inziet welke sociale vaardigheden hij zich reeds eigen maakte en aan welke hij nog moeten werken. De bedoeling is de leerlingen zo te doen inzien dat ze hun leren zelf in handen hebben.



Door het kindcontact krijg ik een beter zicht op de gevoelens en gedachten van de leerlingen. De loeten zijn voor dit rapport door mij gekozen. Ook de loeten van het volgend rapport ga ik kiezen. De bedoeling is dat ze in januari zelf de loeten gaan bepalen waar ze aan willen/zouden moeten werken.

Voor alle graden van onze kinderrechtenschool zijn de loeten ingedeeld in 3 thema’s. Namelijk sociale vaardigheden, leren leren  en ICT. Deze zijn onderverdeeld in o.m. ordelijk zijn, hulp durven vragen, zorgen voor, eerlijk zijn, samenwerken, respect hebben voor elkaar, respect hebben voor materiaal, kunnen omgaan, de computer op de juiste manier hanteren, enz. … Alle loeten worden aan de hand van zinnetjes met ik-boodschappen geconcretiseerd. Bijvoorbeeld: “Ik kan wat ik leer in de klas goed onthouden”. Achter elk zinnetjes staat een reeks van drie gezichtjes die een gradatie in realisatie weergeven.


De antwoorden komen dus van de leerling en worden niet door de leerkracht verbeterd: Dit is het beeld zoals de leerling zichzelf ziet.

Op het kindcontact worden de beoordelingen van het kind en die van de juf naast elkaar gelegd. Het kind krijgt de kans zijn/haar beoordeling te verwoorden. De zelfreflectie van de leerlingen én de communicatie hierover tussen de leerkracht en de leerling dienen tevens als rapportering naar de ouders toe. Het kindcontact wordt op het oudercontact besproken met de ouders.

Tijdens het kindcontact krijgen de leerlingen de kans om te kiezen uit volgende conversatie mogelijkheden:

1. Het talentenspel




2. De emotiemeter


3. Kleur waarover je wil praten (Mondriaan)

De meeste leerlingen kozen tot nu toe voor het kleuren. En inderdaad... het maakt het vertellen makkelijk... Dit is echt een aanrader... 






2 opmerkingen: