dinsdag 23 oktober 2018

Meersporenbeleid in de bijtjesklas

Het is een leerproces dat tijd vraagt, maar rendeert!


In de bijtjesklas werken we met een meersporenbeleid om vlot klasintern te differentiëren. De kinderen werken op hun eigen tempo en leren hun niveau inschatten. Ze nemen zelf hun leerproces in handen, leren keuzes maken in een veilig klasklimaat, ondersteund door de juf. Op die manier stijgt het welbevinden en de betrokkenheid van elke leerling en wordt er rekening gehouden met elke leerling. Door goed te differentiëren worden leerachterstanden voorkomen en wordt de diversiteit binnen de klasgroep gewaardeerd. Hierdoor wordt klasintern de brede basiszorg versterkt en worden zoveel mogelijk leerlingen in staat gesteld om optimaal te ontwikkelen en om de basisvaardigheden: lezen, rekenen, schrijven te verwerven.

Hoe werkt het “bij” ons

Na het onthaal begin ik meteen met de instructie van taal. Ik vertel hen over het doel van de les en overloop de oefeningen. Ik houd mijn uitleg zo kort mogelijk. Vervolgens schakel ik onmiddellijk over naar de instructie van rekenen. Bij start van de les worden de doelen gevisualiseerd.

Indien de letter nog niet is aangeboden. Leer ik ze klassikaal aan hoe ze de letter moeten schrijven. 

Vervolgens gaan de leerlingen zelf aan de slag met de oefeningen. Ze krijgen de kans om vrij te kiezen met welk vak ze starten. Die vrijheid zorgt ervoor dat ze zelf nadenken hoeveel tijd ze aan welk vak spenderen, waar ze sterk in zijn en waar ze het moeilijk mee hebben. Door zelf de ruimte tot keuze te laten wordt er rekening gehouden met autonomie bij leerlingen.  



Op het rechterbord treffen de leerlingen rekenplanbord aan. Er zijn 4 sporen voor rekenen.

-         Spoor 1: Deze leerlingen hebben genoeg aan de korte instructie van de juf. Ze hebben de leerstof helemaal onder de knie. Ze hebben nood aan extra uitdaging.       

-         Spoor 2: Deze leerlingen hebben nood aan klassikale instructie. Ze begrijpen de leerstof na de klassikale instructie en maken de basisoefeningen.       

-         Spoor 3: Deze leerlingen hebben het moeilijk met de leerstof. Zij krijgen de kans om in kleine groep de herhaalde instructie te volgen. Ze hebben vaak nog wat extra hulp nodig van de juf. (concreet materiaal) 

-         Spoor 4: Hier gaat het om mijn anderstalige nieuwkomer. Zij volgt een aangepast traject: Zij is net begonnen met Sprong 1.
                         
Op het linkerbord treffen de leerlingen taalplanbord aan. Er zijn 5 sporen voor taal.

-         Spoor 1: (ZON+) Deze leerling werkt met een individueel curriculum. Hier gaat het om curriculumdifferentiatie naar boven.

-         Spoor 2:  (ZON) Deze leerlingen hebben genoeg aan de korte instructie van de juf. Ze hebben de leerstof helemaal onder de knie. Ze hebben nood aan extra uitdaging.

-         Spoor 3: (MAAN) Deze leerlingen hebben het moeilijk met de leerstof. Zij krijgen de kans om in kleine groep de herhaalde instructie te volgen. Ze hebben vaak nog wat extra hulp nodig van de juf.

-         Spoor 4: (RAKKET +) Deze leerling is 2 weken in het ziekenhuis geweest. Waardoor ze een lichte achterstand heeft opgedaan. Ze krijgt een individuele instructie van de zorgjuf.

-         Spoor 5: (rakket) Hier gaat het om mijn Anderstalige Nieuwkomer. Zij volgt een aangepast traject: Zij is net begonnen met kern start. Deze leerling werkt met een individueel curriculum. Hier gaat het om curriculumdifferentiatie naar beneden. Zij krijgt eveneens de instructie van de zorgjuf.






In het begin van het schooljaar verliep dit nog wat moeilijk. Eerst overschatten sommige leerlingen zich, terwijl anderen zichzelf dan weer onderschatten. Nu voelen ze goed aan welk spoor het best bij hen past.

Ook als leerkracht was het niet eenvoudig om er onmiddellijk mee te starten in het eerste leerjaar. Ik was deze werking echter wel gewoon in het vijfde leerjaar. Ik heb het rustig opgebouwd en ik zie echt in dat dit een meerwaarde is voor zowel de jonge leerlingen als voor mij als juf. De bedoeling is om er na de herfstvakantie het vak wereldoriëntatie aan toe te voegen.

Het meersporenbeleid is een uitdaging waarbij ik gelukkig kan rekenen op de zorgwerking van onze kinderrechtenschool. Op deze manier voel ik mij ondersteund en is er een gedeelde verantwoordelijkheid. Want zonder deze ondersteuning is het niet haalbaar als leerkracht.



Natuurlijk met de nodige bewegingstussendoortjes: 

Na de zombiedans nu de knokendans... 





Geen opmerkingen:

Een reactie posten