dinsdag 13 november 2018

Trots op het ouderondersteunend gedrag van onze ouders

Huiswerkklas

Als schoolteam zijn we van mening dat het geven van huiswerk bijdraagt tot het leren leren van de leerlingen.  Zelfstandig kunnen werken en leren is immers een belangrijke attitude die elk kind zo goed mogelijk moet kunnen verwerven en inoefenen.
Huiswerk is pas zinvol als de kinderen de huistaak zelf maken.  Positieve aanmoedigingen en/of het verschaffen van uitleg indien nodig, door ouders of begeleiders zijn natuurlijk welkom. 
Het accent van de huiswerkbegeleiding ligt niet zozeer op het huiswerkresultaat, maar veel meer op de ondersteuning van het leerproces. Huiswerkbegeleiding kan je samenvatten in drie sleutelwoorden: afspreken, bemoedigen en controleren. Deze handelingen gebeuren voor, tijdens en na het huiswerk (Ameye & Vanspauwen, 2000). 
Het ‘abc’ voor huiswerkbegeleiding
1. Afspreken
• Vaste huiswerkplaats
• Vast huiswerkmoment
2. Bemoedigen

Affectief: interesse tonen

Cognitief: het huiswerkproces ondersteunen

• samen de schoolagenda overlopen
• nagaan of het kind zelf weet wat het moet doen
• stimuleren tot nadenken via procesgerichte vragen: Bijtjes van Meichenbaum
  Wat moet ik doen? Hoe ga ik dat doen? Wat heb ik nodig? Wat doe ik eerst?
• meeluisteren als het kind hardop leest
• verhoren als het kind daar zelf om vraagt

3. Controleren

• Controleren of het huiswerk is gemaakt.
• Controleren of het huiswerk ‘goed’ is gemaakt. Met andere woorden het kind aanzetten om zichzelf te controleren en te evalueren.
• Controleren of het huiswerk een haalbare kaart is.
Er wordt huiswerk gegeven op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag.  
Er is op school mogelijkheid om een huiswerkklas bij te wonen. De huiswerkklas gaat maandelijks door van 14u20-15u10.

De leerlingen hadden het uur voor het huiswerkklasje een les gedichtbeleving. 
Dit gedicht wilden ze heel graag aan de ouders tonen. 
Wat hebben ze voor een leuke intro gezorgd... 
Ik ben super fier op de initiatieven van deze 6-jarigen... ; ) 
  























Geen opmerkingen:

Een reactie posten