Hmmm… de juf met twee staartjes…
De
juf had twee staartjes… Wie zou ze zijn? En wat heeft ze bij?
Bijna
iedereen herkende in de juf Pippi Langkous… het meisje met de eigenwijze vlechten…
De
meeste kinderen kenden haar van op televisie. Sommigen hadden de film gezien.
Sara
en Ekam kenden haar niet…
Dus
hebben de anderen getracht om een zo volledig mogelijke omschrijving te geven van Pippi. En of ze dat konden...
“Ze heeft rode haren en ze heeft
twee staarten."
”Ze heeft twee verschillende kousen
aan.”
“Ze is dapper.”
“Ze durft heel veel.”
“Ze woont alleen met een paard en
een aap.”
“Ze heeft twee vrienden.”
Dan heb ik “ze
is dapper” in de picture gezet. Zo zijn we begonnen aan een lesje filosoferen met de leerlingen. De nieuwsgierige kinderen kregen te horen wat er op het briefje van Pippi stond… en iedereen kreeg de kans om zijn/haar eigen mening te zeggen... in het begin verliep het wat stroefjes, maar nadien kwamen de kids tot leuke conclusies.
We trokken zelfs enkele selfies…
Wat Pippi probeerde bij te brengen, is misschien wel
één van de meest wijze lessen op
het gebied van zelfontwikkeling:
het gebied van zelfontwikkeling:
probeer
nieuwe dingen en wees niet bang om te falen (fouten te maken).
Deze uitspraak van mijn
jeugdheldin Pippi Langkous ga ik
vanaf nu vaak herhalen in de klas…
vanaf nu vaak herhalen in de klas…
… om hen aan te moedigen nieuwe
dingen gewoon te doen.
Ook al weet je niet zeker of het
lukt.
De
levenslustige, creatieve en eigenzinnige Pippi spreekt
echt tot verbeelding en
is een succes in de bijtjesklas.
echt tot verbeelding en
is een succes in de bijtjesklas.
Wat kunnen we veel van Pippi leren…
Vervolgens kregen de leerlingen een verrassing
Geen opmerkingen:
Een reactie posten