Een realistisch positief zelfbeeld hebben = kennis hebben over je ‘uniek zijn’.
Dat kinderen een positief
realistisch zelfbeeld ontwikkelen is belangrijk voor hun socio-emotioneel
welbevinden. Individuele kindercontacten kunnen hiertoe bijdragen.
De bijtjesklas kiest voor een
persoonlijke aanpak. Via het kindcontact wil ik de leerling aanzetten tot
zelfevaluatie. Het is de bedoeling dat de leerling inziet welke sociale
vaardigheden hij zich reeds eigen maakte en aan welke hij nog moeten werken. De
bedoeling is de leerlingen zo te doen inzien dat ze hun leren zelf in handen
hebben.
Door het kindcontact krijg ik een
beter zicht op de gevoelens en gedachten van de leerlingen. De loeten zijn voor
dit rapport door mij gekozen. Ook de loeten van het volgend rapport ga ik
kiezen. De bedoeling is dat ze in januari zelf de loeten gaan bepalen waar ze
aan willen/zouden moeten werken.
Voor alle graden van onze kinderrechtenschool zijn de loeten
ingedeeld in 3 thema’s. Namelijk sociale vaardigheden, leren leren en ICT. Deze zijn onderverdeeld in o.m. ordelijk
zijn, hulp durven vragen, zorgen voor, eerlijk zijn, samenwerken, respect
hebben voor elkaar, respect hebben voor materiaal, kunnen omgaan, de computer
op de juiste manier hanteren, enz. … Alle loeten worden aan de hand van
zinnetjes met ik-boodschappen geconcretiseerd. Bijvoorbeeld: “Ik kan wat ik
leer in de klas goed onthouden”. Achter elk zinnetjes staat een reeks van drie
gezichtjes die een gradatie in realisatie weergeven.
De
antwoorden komen dus van de leerling en worden niet door de leerkracht
verbeterd: Dit is het beeld zoals de leerling zichzelf ziet.
Op het kindcontact worden de beoordelingen van het kind
en die van de juf naast elkaar gelegd. Het kind krijgt de kans zijn/haar
beoordeling te verwoorden. De zelfreflectie van de
leerlingen én de communicatie hierover tussen de leerkracht en de leerling
dienen tevens als rapportering naar de ouders toe. Het kindcontact wordt op het
oudercontact besproken met de ouders.
Tijdens het kindcontact krijgen de
leerlingen de kans om te kiezen uit volgende conversatie mogelijkheden:
1. Het talentenspel
2. De emotiemeter
3. Kleur waarover je wil praten (Mondriaan)
De meeste leerlingen kozen tot nu toe voor het kleuren. En inderdaad... het maakt het vertellen makkelijk... Dit is echt een aanrader...
Ik ben heel benieuwd naar de vragen die jullie dan stellen.
BeantwoordenVerwijderenIk ook :)
BeantwoordenVerwijderen