zaterdag 29 september 2018

Het beloningssysteem met de bijtjes.

Belonen werkt om positief gedrag te bevorderen...



Ik benoem welk gedrag ik bij de leerling wil zien en laat ze een stapje vooruit gaan als ik dat zie. De bedoeling is om na verloop van tijd de kinderen zelf een bepaald gedrag te laten benoemen voor een bepaalde periode en dat we er samen op gaan letten...

In het midden van het groot bord heb ik een bijenkorf geplaatst. De bijtjes moeten een weg afleggen van beginpunt naar de bijenkorf. Tijdens deze reis komen ze telkens een Z tegen. De Z van ZOEM... Hier kunnen ze even rusten tot ze weer een stukje vooruit mogen vliegen... 

De bijtjes dragen allemaal een andere kleur van pet. Elk kind heeft zijn/haar bijtje zelf mogen kiezen. Aan de bijtjes heb ik magneetjes geplakt.De klasbij Zoem heeft een rode pet...

De leerlingen moeten 10 stapjes zetten om bij de bijenkorf te geraken. 
Indien de leerlingen er geraken krijgen ze een beloning.

Dit kan een creatieve beloning zijn of een cadeautje. Ze mogen zelf kiezen.

Hiernaast geef ik ook veel complimentenJe kan veel bereiken door specifieke complimenten te geven.

Tevens besteed ik veel aandacht aan non-verbale complimenten. Even een duim omhoog, een aai over het hoofdje. Dit versterkt de band, vind ik, met de kinderen.

Delaya is de gelukkige deze week en zij koos voor een cadeautje uit de korf...


Maar zoals je op de foto ziet zullen er gauw anderen volgen!!! ; ) 


Ik heb de bijtjes laten haken. Ze zijn helemaal afgereisd van Turkije. 
Met dank aan mijn lieve vriendin Cigdem. 







Geen opmerkingen:

Een reactie posten